Psihologia conducătorului novice

Experienţa şi distanţa parcursă în zi sunt direct proporţionale. Psihologii au identificat mai multe faze de comportament, prin care conducătorul auto trece înainte de a ajunge la nivel înalt de conducere în condiţii de siguranţă.

 

1 ETAPĂ: depăşirea permanentului sentiment de pericol.

Această etapă durează primele câteva zile, uneori săptămîni, şi cere o stare de stres mental. La şoferul începător domină noutatea sarcinilor pe care trebuie să le îndeplinească, pentru care nu există nici o lipsă de cunoaştere sau experienţă. De aceea, el încearcă să evite situaţiile critice şi de conflict.

A 2–a ETAPĂ: subestimarea riscului.

Ca urmare a abaterilor din circumstanţe critice, în prima etapă, conducătorul auto nu trebuia să se confrunte cu comportamente nepoliticoase pe drum sau de a nimeri într-un accident rutier. Acest lucru poate fi fals considerat drept „măiestrie" în conducere, care este exprimată într-un mod riscant de conducere a automobilului. Faza a 2-a dureaza în medie 3,5 – 4 mii km parcurşi.

 

A 3–a ETAPĂ: corectarea sentiment sporit de securitate.

Experienţa practică de conducere acumulată reduce treptat sentimentul de securitate. Cu toate acestea, acest sentiment este încă înşelător.

 

A 4–a ETAPĂ: evaluarea obiectivă a riscurilor.

Competenţele dobândite şi experienţa de conducere ajută să nu uităm despre pericolele de pe drum.

 

A 5–a ETAPĂ: reducerea sentimentului de securitate.

Corespunde primelor 3 – 4 ani de conducere, sau 100 de mii. Km parcurşi. Acest fenomen este explicat de psihologi în felul următor. Un nivel ridicat de profesionalism a conducătorilor auto poate duce la lipsa de vigilenţă şi pierderea de precauţie. Statisticile arată că accidentele cele mai grave apar adesea la şoferii experimentaţi. Acest lucru demonstrează încă o dată că siguranţa traficului nu este afectată atât de mult de experienţa de conducere cît de caracteristicile psihologice ale omului. Este posibil ca entuziasmul iniţial de conducere de sine stătător a automobilului trece, vă dispare brusc dorinţa de a conduce, se strică starea de spirit, vă juraţi că nu vă mai aşezaţi la volan. Psihologii numesc această stare „saturare", şi după apariţia acestui sentimente este nevoie de odihnă. Uneori, un şofer începător nu permite unei alte maşini să treacă inainte numai pentru că se teme să facă o manevră în plus

 

Recomandăm să nu încercaţi să provocaţi iritaţii celor din jur, să efectuaţi cu încredere manevre care nu provoacă confuzie celor din jur. Amintiţi-vă că conducerea automobilului ar trebui să fie expresivă, destul de clară pentru ceilalţi participanţi la trafic. Câteva cuvinte despre diferenţele dintre comportamentul la bărbaţi şi femei pe drumurile publice. În afară de diferenţele naturale, comportamentul ambelor părţi este condiţionat şi de factorii socio-culturali. Deci, băieţii cresc mai încrezători, cu scopul realizării de succes, fetele, dimpotrivă, au tendinţa de a evita eşecul. Diferenţa principală poate fi identificată în felul următor: femeile tind să creadă în legi, reguli, iar bărbaţii - în sine, în tehnică. De aceea, greşeli şi accidente rutiere sunt mai frecvente la bărbaţi din cauza supraestimării propriilor capacităţi şi încrederii excesive în sine. La femei – din cauza lipsei de încredere, şi prudenţei excesive. Interesant, că agresivitatea la bărbaţi scade cu vârsta, în timp ce la femei, dimpotrivă, creşte, ceea ce afectează negativ siguranţa traficului rutier.

 

Cea mai dificilă manevră şi cea mai puţin preferată pentru femei - este mersul cu spatele. Pentru studiere şi priceperea efectuării acestei manevre, femeii îi ia mai mult timp decât bărbaţilor. În acelaşi timp, subestimarea importanţei centurilor de siguranţă este semnificativ mai mare în rândul bărbaţilor.