Sfaturi pentru şoferii începători

În fiecare lună mii de şoferi începători pornesc la drum, fără a avea suficiente abilităţi practice de conducere. Unele dintre recomandările ce urmează, sperăm că vă vor fi utile.

Mai bine te declari „ceainic". Mai întâi de toate, un novice chiar şi la volanul unei maşini străine de prestigiu ar trebui să depăşească unele bariere psihologice interne şi să se declare neexperimentat. Procedează corect cei care dobîndesc semnul distinctiv „!" (Conducător începător) sau „Alte pericole", montat pe fereastra din spate. Şoferii din jur vor fi mai exigenţi faţă de greşelile voastre, deşi aceste semne nu vă eliberează de răspundere.

Studiu după studiu. Şcolile şi cursurile auto oferă numai primele şi cele mai comune abilităţi de conducere. Înainte de a se angaja în traficul urban intens, şoferul începător este de dorit să studieze cît mai bine maşina proprie. E nevoie ca el să-şi dezvolte capacitatea de a simţi limitele de gabarit ale maşinii, controalele de direcţie, să efectuieze exerciţii de pornire pe rampă fără a aluneca înapoi, mişcarea cu spatele, întoarcerea, mişcarea în sens invers, frînarea de urgenţă, manevrarea într-un spaţiu limitat. Pentru exerciţiile de învăţămînt cele mai potrivite locuri sînt străzile slab populate, aleile oarbe, loturile părăsite în timpul dimineţii.

Aroganţa mai periculoasă ca lipsa de experienţă. Probabilitatea unui accident la şoferii începători după 5 -7 mii km parcurşi creşte atunci cînd teama şi prudenţa este înlocuită cu periculoasa aroganţă. Adaptat niţel cu automobilul şi traficul rutier, şoferii începători doresc să demonstreze abilităţile lor celor din jur şi să se autoconvingă. Văzând stilul agresiv de conducere al celor care iubesc să „taie calea", să se reîncoloneze îndrăzneţ, să pornească forţat ş.a, ei încep să imite aceste nu cele mai bune exemple de conducere. Aroganţa şi este pedepsită cel mai des.

Calmul la volan. Cea mai importantă calitate a conducătorului auto, pe care un începător trebuie să şi-o cultive este controlul total al propriilor emoţii Calmul la volan nu înseamnă relaxarea şi reducerea reacţiei. Păstraţi calmul în situaţiile când vă semnalizează luminos cu farurile sau vă claxonează cineva. Conducătorul auto neexperiment sub o astfel de influenţă poate face în mod nejustificat o manevră bruscă, să facă o greşeală şi să producă o coliziune. Calmul complet trebui de păstrat şi în urma gesturilor jignitoare, la care sînt încă generoase unii dintre şoferii cu cultura generală scăzută. În nici un caz nu trebuie de răspuns la ele la fel sau de a intra într-o altercaţie verbală.

Menţineţi banda de circulaţie. Este de dorit ca un şofer începător să minimizeze reîncolonarea pe străzile cu trafic intens şi cu multe benzi de circulaţie. După ce a ocupat poziţia pe banda de circulaţie, şoferul trebuie să păstreze intervalul şi distanţa. Dacă virajul se produce în cîteva benzi simultan, este important să se menţină radiusul dat şi mişcarea să se producă fără pătrunderea pe benzile vecine. Toate manevrele în timpul conducerii automobilului trebuie să se facă treptat, fără grabă. Intenţiile dumneavoastră trebuie să fie clare pentru cei din jur, de aceea utilizaţi corect şi la timp indicatoarele de direcţie.

Pasagerii. În primele călătorii independente nu este recomandat să luaţi pasageri. Prezenţa lor nu doar distrag şi ---, dar poate provoca şi dorinţa de a ieşi în evidenţă.

Încăpăţînarea reciprocă. Adesea, această nu cea mai bună caracteristică a conducătorilor auto urbani se observă la reîncolonare, fuziunea benzilor de circulaţie şi alte situaţii, cînd politeţea reciprocă ar contribui la evitarea multor probleme. Dacă vi s-a cedat trecerea, mulţumiţi acest conducător, el va vedea gestul dumneavoastră. Vi s-a cedat trecerea – cedaţi şi dumneavoastră. Depuneţi eforturi pentru politeţe şi înţelegere reciprocă pe drumuri.

Pietonii. Fiecare conducător auto este cu siguranţă şi pieton şi cunoaşte realitatea relaţiilor dintre persoanele acestor două categorii. Conducătorii auto ignoră treceri de pietoni la sol, iar pietonii - subteranele. Cultura generală a pietonilor din Moldova este chiar mai mică decât cultura generală a conducătorilor auto. Majoritatea pietonilor subestimează riscurile unui vehicul aflat în mişcare. Ei nu realizează că transportul nu poate fi oprit imediat. Ceea ce nu iau ei în consideraţie, întotdeauna trebuie să ia în considerare (şi cu reasigurare) conducătorii auto. Dacă anticipaţi apropierea periculoasă de un pieton, începeţi să încetiniţi, utilizaţi semnalele luminoase sau chiar claxonaţi. Nu este de prisos să amintim că pietonul poate fi orb, surd, sau doar un om foarte bolnav. În caz de accident demonstrarea nevinovăţiei va fi foarte greu de efectuat.